Pierwszy moduł silnika F100-PW-229 do samolotu F-16C/D wyremontowany w WZL 4. S.A.

Sie 01

Pierwszy moduł silnika F100-PW-229 do samolotu F-16C/D wyremontowany w WZL 4. S.A.

Koniec wieńczy dzieło.

 

Czwartek 1 sierpnia 2019r. był ważnym dniem w historii Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 4. S.A.

Tego dnia przekazaliśmy Użytkownikowi – 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu – Krzesinach pierwszy w historii moduł wentylatora silnika Pratt&Whitney F100-PW-229 do samolotu F-16C/D Block 52+ Jastrząb wyremontowany w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 4 S.A. dla Sił Powietrznych RP.

Po ponad 10 latach eksploatacji w Polsce samolotów F-16, a co za tym idzie silników do nich, nadszedł czas przeprowadzenia planowych remontów głównych modułów silników.

Silnik Pratt&Whitney F100-PW-229 jest silnikiem modułowym, co oznacza, że jego główne składowe, czyli pięć modułów, mogą być dowolnie zamieniane między silnikami. Umożliwia to większą elastyczność ich eksploatacji, co przekłada się na większą sprawność floty silników (i samolotów).

Silnik ten nie jest obcy dla WZL Nr 4 S.A. Należy przypomnieć, że zakłady uczestniczyły w procesie produkcyjnym silników tego typu dla Polski w związku z zakupem samolotów F-16 przez Polskę. Od kilku lat WZL Nr 4 S.A. prowadziły również niektóre obsługi i naprawy polskich silników F100-PW-229.

Na podstawie umowy wieloletniej podpisanej w ubiegłym roku z 3. Regionalną Bazą Logistyczną
w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, WZL Nr 4 S.A. rozpoczęły remont modułów silników F100-PW-229, czego efektem jest zakończony właśnie remont pierwszego modułu.

Aby rzeczony koniec mógł zwieńczyć dzieło, wiele musiało się wydarzyć. Na przestrzeni ostatnich lat, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4. S.A. pozyskały niezbędne licencje oraz technologie, poczyniły znaczne inwestycje w ludzi i infrastrukturę.

Więcej na ten temat będzie można przeczytać już niedługo w prasie branżowej.