Wydział natryskiwania plazmowego

ETAP 1

Demontaż silnika

ETAP 2

Mycie i czyszczenie części

ETAP 3

Weryfikacja części

ETAP 4

Remont

ETAP 5

Montaż silnika

ETAP 6

Próba

W procesach remontu silników lotniczych bardzo często nieodzownym jest wykonanie regeneracji metodą natryskiwania plazmowego. Na potrzeby remontowanych silników wykonywane są warstwy metaliczne i ceramiczne stanowiące powierzchnie uszczelnień czołowych oraz warstwy zwiększające odporność na zużycie cierne. Natryskiwanie wykonywane jest z zastosowaniem materiałów proszkowych przy użyciu palników i zasilane mieszaniną gazów: argonu i wodoru. Eksploatowane stanowiska natryskiwania plazmowego są półautomatyczne.

Proces natryskiwania plazmowego jest stosowany w zakładzie od 1992 roku i wobec rosnącego udziału zastosowań w kolejnych typach remontowanych silników jest ciągle rozwijany. Posiadamy również certyfikowane laboratorium badania warstwy natryskiwanej, wyposażone w najnowszą aparaturę kontrolno-pomiarową.

Zapewnienie najwyższych światowych standardów produkcji gwarantują posiadane certyfikaty AS9100, NADCAP.

Historia wydziału natryskiwania plazmowego

Nasze doświadczenie napylania powłok metodą plazmową sięga początku lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku, kiedy wprowadzono prototypowe rozwiązania w zakresie remontu silników lotniczych dla Sił Zbrojnych RP.

Jako samodzielna jednostka, Wydział Natryskiwania Plazmowego WZL-4 S.A. istnieje od 2009 roku. Od 2010 roku WZL-4 S.A. uczestniczy w procesie produkcyjnym segmentów kierownic turbiny niskiego ciśnienia silników GE90 oraz GEnx-2B służących do napędu samolotów Boeing 777, 747 i 787

Personel:

  • 11 osób załogi w tym:
  • 2 specjalistów laboratoryjnych z certyfikacją GE Metcut CCL,
  • 4 certyfikowanych operatorów natryskiwania plazmowego,
  • 2 inżynierów jakości ze szkoleniem GE Avio,
  • inżynier procesu.

Certyfikaty:

  • NADCAP (powłoki),
  • system zarządzania jakością ISO 9001 oraz AS 9100.
Typowe zdolności produkcyjne:
  • do 60 łopatek GE90/GEnX-2B na 8 godzinną zmianę roboczą (w zależności od wielkości łopatki),
  • WZL-4 S.A. posiada 2 zmiany robocze z możliwością rozszerzenia do 3,
  • wolna przestrzeń do rozbudowy linii produkcyjnej.

Oferta:

Nasza oferta skierowana jest nie tylko do przemysłu lotniczego, lecz także do przemysłu metalurgicznego, energetycznego, maszynowego, motoryzacyjnego oraz wojskowego.

Jesteśmy gotowi na: wykonywanie regeneracji części maszyn za pośrednictwem nałożenia różnych powłok metodą plazmową oraz wykonanie kompleksowej obróbki mechanicznej nałożonej powłoki.

Doświadczenie:

  • kooperacja z Avio Polska (Avio S.p.A.),
  • ponad 20 000 powłok wykonanych na komercyjnych częściach silników,
  • powłoki antycierne, dyfuzyjne oraz wypełniające do zastosowań wojskowych dla polskich Powietrznych Sił Zbrojnych.

Wyposażenie:

  • powlekarka termiczna Sulzer Metco Multicoat APS zawierająca:
    • palnik F4MB,
    • 6 osiowe ramię robota IRB-4600 ABB,
    • 2 osiowy stół obrotowo-uchylny,
    • 2000 x 2000 x 2000 mm obszar roboczy.
  • kabina z kontrolerem Sulzer Metco Multicoat
  • piaskarka ręczna
  • strefa produkcyjna
    • do 8 miejsc do maskowania,
    • zapobieganie uszkodzeniom ciałem obcym (FOD),
    • chropowatościomierz Mitutoyo,
    • 2 stacje demaskowania.
  • współrzędnościowa maszyna pomiarowa o obszarze roboczym: 500 x 700 x 500 mm
  • automatyczna linia mycia ultradźwiękowego z 5 niezależnymi wannami – maksymalne wymiary wanny: 940 x 740 x 570 mm.

Laboratorium Weryfikacyjne

Załoga, wyposażenie i zdolności:

  • dwóch certyfikowanych specjalistów przez GE Metcut CCL,
  • uczestnictwo w programie wymiany próbek „Round Robin” z GE Metcut CCL,
  • specjalistyczny sprzęt laboratoryjny do weryfikacji warstw natryskiwanych,
  • w pełni wyposażone klimatyzowane pomieszczenie laboratoryjne,
  • przygotowanie i weryfikacja próbek natryskiwanych metodą plazmową,
  • prowadzenie badań nad mikrostrukturą powłok metalograficznych,
  • doświadczenie w zakresie powłok wykorzystywanych w lotniczym przemyśle wojskowym i cywilnym,
  • ciągłe podnoszenie kwalifikacji personelu i rozwój laboratorium.

Certyfikaty:

  • dwa certyfikaty personelu ze szkolenia GE Metcut CCL oraz Avio Aero,
  • procedury laboratoryjne zatwierdzone przez GE Metcut CCL (wdrożenie specyfikacji GE S-459 oraz certyfikat Exhibit 5),
  • certyfikat jakości AS 9100,
  • certyfikat NADCAP (powłoki).

Usługi:

  • cięcie precyzyjne
  • inkludowanie próżniowe próbek
  • preparatyka i wygrzewanie przygotowanych próbek (suszenie)
  • linia precyzyjnego szlifowania i polerowania
  • weryfikacja mikroskopowa
  • twardościomierz Superficial Rockwell
  • stoisko do badań wytrzymałościowych (zrywanie)
  • rejestrator temperatury do kontroli cyklu termicznego próbek wygrzewanych